Gdy pracownik wygrywa wybory

Mandatu radnego gminy  nie można łączyć z zatrudnieniem;

 – w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat – bez względu na zajmowane przez wybranego pracownika dotychczas stanowisko,

 – a także w jednostce organizacyjnej tej gminy – jeśli wybrany pracownik dotychczas zajmował stanowisko kierownika tej jednostki  lub jego zastępcy.

W terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów i jeszcze przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, taki pracownik jest zobligowany złożyć wniosek o urlop bezpłatny, a z drugiej strony jego pracodawca jest zobligowany tego urlopu udzielić.

Jeśli pracownik zaniedba złożenia takiego wniosku jego zaniechanie traktuje się jako zrzeczenie się mandatu radnego.

Pracodawca również nie ma wyboru – musi udzielić urlopu bezpłatnego, i to na okres obejmujący sprawowanie mandatu plus trzy miesiące po jego wygaśnięciu – co ciekawe, nawet jeśli umowa o pracę była zawarta na czas określony dużo krótszy niż wskazany wyżej okres.

Oczywiście obowiązek ten dotyczy jedynie pracodawcy, u którego świadczenie pracy, jest objęte zakazem łączenia stanowisk. Konsekwencją tego rozwiązania jest fakt, że pracownicy samorządowi zatrudnieni w urzędach gmin nie kandydują na radnych rady gminy. Urlop bezpłatny oznacza przecież brak wynagrodzenia, a zatem radny przebywając na nim traci: zamienia źródło utrzymania na możliwość wykonywania funkcji społecznej.

Udzielenie urlopu bezpłatnego przez innego pracodawcę zależy natomiast od jego swobodnego  uznania, choć trudno sobie wyobrazić, by o taki urlop z własnej woli prosił pracownik wybrany co prawda na radnego, ale nie objęty przepisem dotyczącym zakazu, czyli pracujący np. u pracodawcy prywatnego.

Analogicznych przepisów nie ma w odniesieniu do sytuacji, gdy pracownik zostaje wybrany wójtem, burmistrzem czy prezydentem.

I tak przykładowo: choć stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej i powszechnie uznaje się, że uzyskanie przez wybranego pracownika urlopu bezpłatnego skutecznie usuwa kolizję – to analogii tej nie rozciąga się na oblig pracodawcy dotyczący udzielenia urlopu.

Podobnie w przypadku każdego innego pracodawcy  – udzielenie urlopu bezpłatnego na okres kadencji wójta, burmistrza, prezydenta zależy wyłącznie od woli pracodawcy i następuje na podstawie przepisów kodeksu pracy.

{ 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Anula Grudzień 3, 2014 o 18:07

Pani Mecenas, ponieważ Pani tak przejrzyście wszystko tłumaczy to może na temat kolejnego wpisu wybrałaby Pani łączenie funkcji radnego oraz prezesa stowarzyszenia/fundacji/ itp. Taka sugestia. Moja. Pozdro. A.G.

Odpowiedz

Waldemar Walczak Grudzień 13, 2014 o 13:04

Bardzo interesujący tekst. Warto jedynie dodać, że mandatu radnego nie można łączyć z zasiadaniem w organach spółek z udziałem tej samej JST, w której zdobyło się mandat, co sprawia, że radni dzięki układom politycznym bardzo często zostają zatrudniani w tych spółkach na stanowiskach dyrektorów. W ten zręczny sposób wykorzystuje się luki w prawie. Inną bardzo często spotykanym rozwiązaniem jest ustawianie radnych na stanowiskach prezesów/ członków zarządu w spółkach z udziałem kapitałowym innej JST, w której władze przejęli koledzy partyjni. W takim przypadku nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby np. radny wojewódzki był jednocześnie prezesem zarządu spółki miejskiej. Szerzej na temat metod doboru menedżerów
http://www.academia.edu/9328947/Metody_rekrutacji_i_doboru_mened%C5%BCer%C3%B3w_w_jednostkach_samorz%C4%85du_terytorialnego

Odpowiedz

nadia Wrzesień 15, 2016 o 14:03

witam. czy pomoże mi pani w kwestii administracji rządowej. ?otoż czy pracownik parku narodowego jest pracownikiem administracji rządowej.z góry dziękuje.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: