Iwona Kowalska

radca prawny
W czym mogę Ci pomóc?

Iwona Kowalska

radca prawny

Radca prawny specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących prawa samorządu terytorialnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie. Członek Rady Okręgowej Izby Radców Prawnych w Kielcach IX Kadencji. W latach 2010-2017 Członek Zarządu Stowarzyszenia Prawników Administracji Publicznej...
[Więcej >>>]

W czym mogę Ci pomóc?

Gdy pracownik wygrywa wybory

Iwona Kowalska03 grudnia 20145 komentarzy

Mandatu radnego gminy  nie można łączyć z zatrudnieniem;

 – w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat – bez względu na zajmowane przez wybranego pracownika dotychczas stanowisko,

 – a także w jednostce organizacyjnej tej gminy – jeśli wybrany pracownik dotychczas zajmował stanowisko kierownika tej jednostki  lub jego zastępcy.

W terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów i jeszcze przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, taki pracownik jest zobligowany złożyć wniosek o urlop bezpłatny, a z drugiej strony jego pracodawca jest zobligowany tego urlopu udzielić.

Jeśli pracownik zaniedba złożenia takiego wniosku jego zaniechanie traktuje się jako zrzeczenie się mandatu radnego.

Pracodawca również nie ma wyboru – musi udzielić urlopu bezpłatnego, i to na okres obejmujący sprawowanie mandatu plus trzy miesiące po jego wygaśnięciu – co ciekawe, nawet jeśli umowa o pracę była zawarta na czas określony dużo krótszy niż wskazany wyżej okres.

Oczywiście obowiązek ten dotyczy jedynie pracodawcy, u którego świadczenie pracy, jest objęte zakazem łączenia stanowisk. Konsekwencją tego rozwiązania jest fakt, że pracownicy samorządowi zatrudnieni w urzędach gmin nie kandydują na radnych rady gminy. Urlop bezpłatny oznacza przecież brak wynagrodzenia, a zatem radny przebywając na nim traci: zamienia źródło utrzymania na możliwość wykonywania funkcji społecznej.

Udzielenie urlopu bezpłatnego przez innego pracodawcę zależy natomiast od jego swobodnego  uznania, choć trudno sobie wyobrazić, by o taki urlop z własnej woli prosił pracownik wybrany co prawda na radnego, ale nie objęty przepisem dotyczącym zakazu, czyli pracujący np. u pracodawcy prywatnego.

Analogicznych przepisów nie ma w odniesieniu do sytuacji, gdy pracownik zostaje wybrany wójtem, burmistrzem czy prezydentem.

I tak przykładowo: choć stanowiska wójta, burmistrza, prezydenta nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej i powszechnie uznaje się, że uzyskanie przez wybranego pracownika urlopu bezpłatnego skutecznie usuwa kolizję – to analogii tej nie rozciąga się na oblig pracodawcy dotyczący udzielenia urlopu.

Podobnie w przypadku każdego innego pracodawcy  – udzielenie urlopu bezpłatnego na okres kadencji wójta, burmistrza, prezydenta zależy wyłącznie od woli pracodawcy i następuje na podstawie przepisów kodeksu pracy.

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radców Prawnych KOCAŃDA KOWALSKA MAREK I PARTNERZY w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 5 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

    Anula 3 grudnia, 2014 o 18:07

    Pani Mecenas, ponieważ Pani tak przejrzyście wszystko tłumaczy to może na temat kolejnego wpisu wybrałaby Pani łączenie funkcji radnego oraz prezesa stowarzyszenia/fundacji/ itp. Taka sugestia. Moja. Pozdro. A.G.

    Odpowiedz

    Waldemar Walczak 13 grudnia, 2014 o 13:04

    Bardzo interesujący tekst. Warto jedynie dodać, że mandatu radnego nie można łączyć z zasiadaniem w organach spółek z udziałem tej samej JST, w której zdobyło się mandat, co sprawia, że radni dzięki układom politycznym bardzo często zostają zatrudniani w tych spółkach na stanowiskach dyrektorów. W ten zręczny sposób wykorzystuje się luki w prawie. Inną bardzo często spotykanym rozwiązaniem jest ustawianie radnych na stanowiskach prezesów/ członków zarządu w spółkach z udziałem kapitałowym innej JST, w której władze przejęli koledzy partyjni. W takim przypadku nie ma żadnych przeszkód prawnych, aby np. radny wojewódzki był jednocześnie prezesem zarządu spółki miejskiej. Szerzej na temat metod doboru menedżerów
    http://www.academia.edu/9328947/Metody_rekrutacji_i_doboru_mened%C5%BCer%C3%B3w_w_jednostkach_samorz%C4%85du_terytorialnego

    Odpowiedz

    Krzysztof 8 września, 2015 o 14:15

    W związku z artykułem powyżej chciałbym zadać następujące pytanie :
    Czy powołanie przez wójta gminy radnego tej samej gminy na Pełnomocnika Wójta ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, zapobiegania narkomanii i przeciwdziałania przemocy w rodzinie jest Pani zdaniem naruszeniem art. 24 a usg ?

    Odpowiedz

    krzysztof 5 października, 2015 o 21:40

    Czy Pani zdaniem powołanie radnego na stanowisko Pełnomocnika Wójta ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych w drodze powołania( zarządzeniem wójta) powoduje naruszenie art. 24 a i w konsekwencji, zgodnie z art. 383 § 1 pkt 5 Kodeksu wyborczego wygaśnięcie mandatu radnego ?

    Odpowiedz

    nadia 15 września, 2016 o 14:03

    witam. czy pomoże mi pani w kwestii administracji rządowej. ?otoż czy pracownik parku narodowego jest pracownikiem administracji rządowej.z góry dziękuje.

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria Radców Prawnych KOCAŃDA KOWALSKA MAREK I PARTNERZY w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: