Ustawodawca znów nałożył na kierowników jednostek sektora finansów publicznych nowe obowiązki.
Polegają one na konieczności umieszczania w utworzonym przez Ministra Finansów, (a dostępnym powszechnie, jako system internetowy z wyszukiwarką) Centralnym Rejestrze Umów, wszystkich umów zawartych przez jednostkę.
Wyłączone z tego obowiązku są jedynie umowy zawarte w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz te, których wartość przedmiotu nie przekracza 500 zł.
Zgodnie z art. 34a ust. 9 ustawy o finansach publicznych (dodanym ustawą o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw z dnia 10 października 2021 r. Dz.U. z 2021 r. poz. 2054) dane wprowadzają do rejestru umów kierownicy jednostek.
To ciekawa konstrukcja przepisu.
Wygląda na to, że ustawodawca celowo nałożył ten wydawałoby się typowo techniczny obowiązek bezpośrednio na kierowników jednostki.
Co to oznacza?
Centralny Rejestr Umów w praktyce
Rejestr umów należy wypełniać na bieżąco – maksymalny termin na wprowadzenie umowy do Rejestru, ale także informacji o jej uzupełnieniu lub zmianie, rozwiązaniu za zgodą stron albo odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu to 14 dni od daty zaistnienia tego zdarzenia.
Tej pracy będzie więc sporo.
Wspomniany przepis art.34a ust.9 ustawy o finansach publicznych przesądza, że obowiązek dotrzymania ustawowego terminu umieszczania prawidłowych informacji w rejestrze spoczywa wyłącznie na kierowniku jednostki i jest to o tyle ważne, że zgodnie z art.34b ustawy o finansach publicznych wprowadzonym ww. ustawą, kto nie wykonuje obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów, albo podaje w nim nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Wokół tego tematu jest także wiele innych wątpliwości.
Pojawiają się różne interpretacje dotyczące m.in. daty granicznej, od której zawarcie umowy obliguje wpisanie jej do Rejestru, czy należy wprowadzać umowy ustne potwierdzone wyłącznie fakturą, a jeśli tak, to w jaki sposób rozwiązać ten problem, wreszcie czy można scedować tę typowo techniczną czynność na pracownika jednostki?
Sposoby na rozwiązanie tych kwestii będę poruszać w kolejnych wpisach na blogu.
Iwona Kowalska
radca prawny
Photo by Christin Hume on Unsplash
***
Centralny Rejestr Umów raz jeszcze…
Tak jak zapowiedziałam w poprzednim wpisie, zobaczmy co nas czeka od 1 lipca br. w praktyce:
- Chociaż przepis wprowadzający Centralny Rejestr Umów wchodzi w życie od 1 lipca br., należy do niego wprowadzić umowy zawierane od 1 stycznia br.
- W Rejestrze będą ujęte zarówno umowy dotyczące wydatkowania środków jednostki, jak i te przynoszące przychód
- Umowy o pracę umieszczamy w Centralnym Rejestrze Umów, podobnie jak cywilnoprawne umowy o świadczenie usług [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }